Overwegingen

Je wilt dus een tracktool opbouwen? Hier zijn een aantal dingen om te overwegen voordat je een auto koopt en aanpast.

Dubbel gebruik

Niet iedereen heeft de luxe een aparte auto puur voor op het circuit te kunnen kopen, onderhouden en betalen. Er bestaat dus een kans dat je je maar één auto kunt veroorloven dat dagelijks gereden wordt. Dit soort dubbel gebruik betekent bepaalde beperkingen die ik in mijn achterhoofd zou houden bij het kiezen en aanpassen van een auto.

Geschikt voor op de openbare weg: Een auto voor dubbel gebruik dient toegelaten te zijn voor gebruik op de openbare weg. De consequenties zijn verder naar beneden benoemd.

Bruikbaarheid: de auto moet geschikt zijn voor dagelijks gebruik, wat beperkingen op de volgende punten tot gevolg heeft:

  • Die mogelijkheden tot gewichtsverlaging zijn zeer beperkt gezien het wenselijk zal zijn om alle stoelen, tapijten en de geluidsdempende matten te laten zitten.
  • De vrije ruimte in het aanpassen van de ophanging is beperkt, vooral wat betreft hardheid en camber.
  • En rolkooi zal moeilijk te realiseren zijn, ook racekuipen en racegordels zijn een beperking voor dagelijks gebruik.

Desondanks denk ik dat dubbel gebruik mogelijk is, en dat zo’n auto veel plezier op het circuit kan bieden.

Inzet bij wedstrijden

Als dubbel gebruik geen voorwaarde is, dan zijn er uiteraard meer vrijheden. De mogelijkheid een rolkooi in te bouwen is in mijn ogen het grootste voordeel. Als je dit pad bewandelt is het ook een overweging waard de auto zo op te bouwen dat deze evt. bij wedstrijden ingezet kan worden. Dit is een andere mogelijkheid naast trackdays voor inzet van de auto. Ook hieruit volgen echter een aantal beperkingen:

  • De auto moet conform het reglement van de competitie/klasse waarin gestart wordt opgebouwd zijn.
  • De auto moet competitief zijn in zijn klasse. Een BMW 330i E46 is een populaire auto, maar in een klasse met 3l productieauto’s vrij kansloos tegen de oudere 3l M3 E36.

Geschiktheid voor de openbare weg

Zelfs als de auto niet voor dubbel gebruik bedoeld is, kan het zinvol zijn, de auto op kenteken te laten staan. Niet alleen kan dan met de auto naar evenementen gereden worden (i.p.v. de noodzaak voor een trailer en auto die deze kan trekken), voor veel evenementen zoals Vrij Rijden op Zandvoort en de Touristenfahrten op de Nordschleife is het zelfs verplicht. Dit betekent dat aanpassingen aan de auto toegestaan moeten zijn voor gebruik op de openbare weg. Nederland heeft op dit gebied gelukkig vrij soepele regels. Volgens de RDW is het alleen een ingrijpende reparatie als er een andere motor ingaat of het vermogen met meer dan 20% toeneemt. Verder is het een beetje vaag en is er weinig goede informatie te vinden over wat er wel en niet toegestaan is.

Zelfs wanneer de auto niet op de openbare weg gebruikt en niet competitief ingezet wordt, zijn er regels waaraan voldaan moet worden. Denk hierbij vooral aan geluidsnormen, veel circuits hanteren tegenwoordig een dB-grens waarop ook gecontroleerd wordt.

Stap voor stap

Uiteindelijk is het mooie aan de opbouw van een tracktool dat dit stap voor stap gedaan kan worden. Misschien begin je met een auto dat ook dagelijks voor woon-werkverkeer gebruikt wordt en een paar eenvoudige aanpassingen, maar beslis je later toch het interieur leeg te halen en er een pure tracktool van te maken. Allemaal geen probleem als je de juiste auto gekozen hebt.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *