Porsche Boxster

Geschiedenis

Met het einde van de productie van de weinig succesvolle 968 in 1995 had Porsche een tijdje geen tweede goedkoper model onder de 911. Hier kwam 1996 met der introductie van de Boxster verandering in. Porsche maakte slim gebruik van de terugkeer van de roadster (dankzij de Mazda MX-5, BMW had niet lang daarvoor de Z3 geïntroduceerd) en combineerde een traditionele zescilinder boxer met een open chassis met middenmotor. De auto was een dusdanig groot succes dat Porsche een deel van de productie door Valmet in Finland liet doen. De Boxster stond daarmee ook aan het begin van het grote commerciële succes van Porsche.

De eerste generatie (986) is van 1996 tot 2004 geproduceerd. In eerste instantie was er maar één motor leverbaar, een 2,5l met 204 pk. Het gamma werd in 2000 aangevuld met de Boxster S, met een 3,2l met 252pk. Het basismodel had voortaan een 2,7l met 220pk. 2003 werd het vermogen verder opgevoerd, naar 228/260pk. Het basismodel had vijf versnellingen, de S zes.

De tweede generatie (987) is eind 2004 geïntroduceerd. Gedurende de productietijd ging het vermogen van het basismodel van 240 naar 255pk, van de S van 280 naar 310pk. 2005 kwam een coupé, de Cayman.

De derde generatie (981) is eind 2012 geïntroduceerd. Deze is al in 2016 door een licht gewijzigde opvolger (982) vervangen, nu met de modelnaam 718. De introductie was de 982 was controversieel omdat hierbij de zescilinders door viercilinder turbo motoren vervangen zijn – downsizing ook bij Porsche.

Zoals gebruikelijk bij Porsche zijn er een heleboel variaties en speciale modellen. Het meest gewild is de voor het circuit ontworpen GT4. Deze heeft trouwens ook bij de 982 nog steeds een ongeblazen zescilinder motor, gebaseerd op de motor uit de 911 GT3.

Pluspunten

  • De best sturende Porsche
  • Goed beschikbaar, vroege modellen zijn vrij betaalbaar
  • Relatief licht (986 minder dan 1.300 kg)
  • Fatsoenlijke remmen

Minpunten

  • De bekende IMS problemen. Hiervoor zijn oplossingen beschikbaar, deze kosten geld.
  • Porsche prijzen voor onderdelen en monteururen
  • Geen geschikte auto voor wie graag zelf in de garage sleutelt, want zonder brug kom je nergens bij
  • Beperkt nuttig als alledaagse auto

Aanbevelingen

Gezien de prijzen van de vroege 986 het niveau van de Mazda MX-5 NA benaderen, is de Boxster een aantrekkelijke auto ook voor de kleinere portemonnee geworden. Maak niet de fout de goedkoopste te kopen die je kunt vinden. De prijzen voor onderdelen en onderhoud zijn op een ander niveau dan bijv. bij BMW. Koop een auto met onderhoudshistorie, het liefst een vervangen IMS lager, of een van de latere auto’s (vanaf 2003). Voor cabriohaters is er de Cayman, deze zijn echter een stuk jonger en daarom ook fors duurder dan de vroege Boxsters.

YouTube

 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.