Autokeuze

Je hebt dus besloten een tracktool op te bouwen en een aantal dingen overwogen. Waarschijnlijk heb je inmiddels een goede indruk van de eisen, en misschien weet je ook al welke auto je wilt. Desondanks hier nog een aantal punten die wellicht bij de keuze helpen.

Kosten

De kosten zijn voor de meesten onder ons een belangrijke factor. Met de volgende kosten moet rekening gehouden worden:

  • Aanschaf auto
  • Aanpassingen voor circuitgebruik
  • Lopende kosten zoals belasting, verzekering, onderhoud, banden en brandstof

Het laatste punt is niet te onderschatten. De lopende kosten kunnen snel veel hoger worden dan de koopprijs van de auto, vooral bij een goedkopere oude auto met achterstallig onderhoud, die eerst flinke reparaties moet ondergaan om geschikt te zijn voor het circuit. Het kan zinvoller zijn iets meer te betalen voor een goed onderhouden auto. De kosten voor onderdelen zijn afhankelijk van merk en model. Onderdelen voor courante Europese auto’s zijn goedkoper dan die voor exotische importvoertuigen.

De kosten voor aanpassingen zijn afhankelijk van de auto en de wensen. Remmen en banden zijn de belangrijkste punten. De kosten voor de banden zijn niet alleen afhankelijk van diameter en breedte, maar ook van de populariteit van de bandenmaat. Een niet veel gebruikte bandenmaat kan fors duurder zijn dan een populaire maat.

Lolfactor

Uiteindelijk is het doel van een tracktool lol hebben op het circuit. In mijn ogen zijn de hoofdingrediënten hiervoor:

  • Specifiek gewicht
  • Rijeigenschappen
  • Betrouwbaarheid

Het specifieke gewicht (verhouding gewicht/vermogen) bepaald het acceleratievermogen van de auto. Er zijn twee mogelijkheden om dit te verbeteren: meer vermogen en minder gewicht. Ik zou de grens voor rijplezier bij maximaal 10 kg per pk leggen. 7 kg/pk zijn beduidend sportiever en zou mijn doel zijn. Een nog lager specifiek gewicht kan duidelijk duurder zijn en voor een bestuurder met weinig ervaring gevaarlijk worden, maar juist wenselijk voor iemand met meer ervaring.

De rijeigenschappen bepalen hoe de auto zich in bochten en bij lastwissel gedraagt. Onderstuur of overstuur? Is de auto aan de limiet voorspelbaar? Hoe goed stuurt ‘ie in? is er voldoende tractie, hoeveel dwarsversnelling is mogelijk? De belangrijke factoren hier zijn gewicht, gewichtsverdeling, ophanging, banden en plaatsing van motor en aangedreven as. Lichtere voertuigen zijn over het algemeen wendbaarder. Auto’s met voorwielaandrijving hebben sneller last van onderstuur.  Een goede ophanging en banden met veel grip staan hogere snelheden in bochten toe, maar betekenen mogelijk ook een smallere limiet en minder voorspelbaarheid. Auto’s met achterwielaandrijving worden vaak als leuker gezien gezien ze meestal meer tractie, een betere gewichtsverdeling en geen invloed van de aandrijving in het stuur aanwezig zijn. Voorwielaangedreven auto’s daarentegen zijn vaak lichter en vooral veel couranter. Vierwielaandrijving biedt nog meer tractie, maar resulteert in meer gewicht en wrijving.

Betrouwbaarheid is belangrijk. Als de auto steeds met problemen blijf staan, dan is de lol ver te zoeken. Betrouwbaarheid betekent ook dat de koeling (van motor, versnellingsbak en differentieel) met eisen van het circuitgebruik overweg moeten kunnen, en dat de remmen zonder fading werken.

Aanbevelingen

Het is moeilijk een precieze aanbeveling voor een tracktool te geven. Vulstand van portemonnee en persoonlijke voorkeuren spelen een beslissende rol. De een kan echt niet zonder achterwielaandrijving, de ander eist een laag gewicht. Ik zou altijd een auto zonder zonnedak/schuifdak nemen (veel gewicht bovenin, in sommige raceklasses niet toegestaan) en de sterkste motor nemen die in een bepaald model leverbaar was. Meer vermogen uit een kleinere motor halen kost namelijk meer geld dan direct de grote motor te kopen.

Desondanks een paar aanbevelingen:

Achterwielaandrijving

Voorwielaandrijving

Vierwielaandrijving

  • Subaru Impreza

YouTube

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.