Het pad door de road carrière van iRacing

De road carriere van iRacing biedt een groot aantal raceseries, vooral op het D en C niveau. Het juiste pad kiezen van daardoor een beetje verwarrend zijn, vandaar deze gids.

Hoe je licentie omhoog gaat

Iedereen begint als Rookie met een safety rating (SR) van 2.50, in alle vier carrieres (oval, road, dirt oval, dirt road). Er zijn vijf licentieniveaus boven Rookie: D, C, B, A, en Pro. Omhoog klimmen tot A werkt op deze manier:

  • Je moet aan de Minimum Participation Requirement (MPR) van vier races of vier time trials in je huidige licentieklasse voldoen.
  • Jouw safety rating moet 3.00 of beter zijn. Als rookie ga je direct naar D zodra je 3.0 bereikt hebt. In D of hoger promoveer je aan het einde van het seizon.
  • Je promoveert in het seizoen als je safety rating 4.00 of beter is. Hierdoor kun je in één seizoen makkelijk meerdere klassen omhoog klimmen, als je maar veilig rijdt en aan de MPR voldoet.

De Pro licentie is gebaseerd op resultaten en gereserveerd voor de beste coureurs.

Zoals je kunt zien is de promotie alleen afhankelijk van de safety rating. Je hoeft niet snel te zijn, je hoeft alleen maar veilig te kunnen rijden. Dit betekent dat je met lage iRating (die op je resultaten gebaseerd is) in A kunt zijn – of het leuk is om daar tegen veel snellere coureurs te rijden is een andere vraag. Hoeveel safety rating je in een race wint (of verliest) is afhankelijk van het aantal incidenten en bochten, nul incidenten leveren daarom in lange races meer SR op dan in korte races. In hogere klassen verlies je sneller safety rating, nog een reden om niet te snel te klimmen.

Je kunt altijd in races van lagere licentieklasses racen. Er moeten minimaal zes deelnemers zijn om een wedstrijd “officieel” te maken, dus dat deze telt voor iRating. Een seizoen bestaat uit twaalf weken, een nieuwe week begint op dinsdag.

Rookie

In Rookie kun je sinds seizoen 4 2020 nog maar in één series racen: De Global MX-5 Cup. De plek om te beginnen, kleine grids (max. 12 auto’s) en korte wedstrijden van ong. 15 minuten. Sinds seizoen 1 2020 is de MX-5 op ND2 stand (meer vermogen) en op NTMv7 banden, en daardoor nog leuker om te rijden dan voorheen. De Global MX-5 Cup maakt alleen gebruik van gratis circuits en racet elk uur, met meerdere splits in de drukke uren.

Wat is een split? Een Global MX-5 Cup race heeft maximaal 12 auto’s. Als er meer deelnemers zijn, dan worden deze op basis van hun iRating in meerdere races gesplitst, waardoor de kans groot is dat mensen van vergelijkbare snelheid samen racen. Een snelle rookie kan daardoor tegen iemand met een A licentie racen als allebei ongeveer dezelfde iRating hebben.

D klasse

Promotie naar D klasse levert een heleboel nieuwe series op:

  1. De Sim-Lab Production Car Challenge: Voorheen een Rookie serie, sinds seizoen 4 2020 een D serie. Gebruikt inmiddels ook enkele betaalde circuits per seizoen. Er kan met vier verschillende auto’s gereden worden: De MX-5, Pontiac Solstice, VW Jetta, en Ford Mustang. De laatste moet gekocht worden, de MX-5 is verreweg het populairst.
  2. Formula Sprint: Vrij nieuwe serie met de USF2000 Formule auto.
  3. BMW 12.0: Wordt op dit moment met de M4 GT4 gereden, maar de M8 GTE is ook weleens gebruikt. Wedstrijden van 12 minuten elk uur.
  4. Turn Racing Touring Car Challenge: 15 minuten sprint races met de Audi RS3, op grotendeels gratis circuits. Was bij introductie heel populair, inmiddels wat minder. Desalniettemin een goede serie als je graag met de Audi rijdt.
  5. Ferrari GT3 Challenge: Terug van weggeweest, 15 minuten races met de Ferrari 488 GT3.
  6. Skip Barber: Zeer populaire serie, de logische keuze als je formule auto’s wilt rijden, maar ook aan te bevelen als je eigenlijk liever auto’s met dak rijdt. Ook een moment auto, net als de MX-5. Wedstrijden van 25 minuten, elk uur.
  7. Formula Renault 2.0 Championship. Formule auto, de Skippy (zie boven) is veel populairder.
  8. Ruf GT3 Challenge: Oudere auto, niet heel populair, kan niet in andere series gereden worden. Wedstrijden van 30 minuten.
  9. Spec Racer Ford: De SRF is een gratis auto. Licht maar met weinig vermogen en daardoor net als de MX-5 een “moment” auto. Vrij onstabiel op de rem en vereist daardoor een andere aanpak qua rijden.
  10. Fanatec Global Challenge: Cadillac CTS en Kia Optima (beiden gratis). De Cadillac heeft veel meer vermogen dan de MX-5 en is een goede introductie tot de snellere GT3 en GTE auto’s. Grids zijn vrij groot, met rollende start. Races duren 25 minuten, vrij populair.

Alle series in de D klasse maken gebruik van betaalde circuits, maar de meeste zijn een tot meerdere keren in een seizoen op een gratis circuit. Dit betekent dat je een van de gratis auto’s (MX-5, Solstice, Jetta Cadillac, SRF, Kia) kunt gebruiken om aan je MPR te komen, en in de Rookie serie je SR kunt verhogen, om zonder geld uit te geven naar C te komen. Daarnaast kun je tegenwoordig met de SLPCC en Touring Car Challenge op grotendeels gratis circuits aan participation credits (de bonus voor het deelnemen aan minimaal 8 weken van een seizoen) komen.

C klasse

De volgende series vallen onder de C licentie:

  1. IMSA Michelin Pilot series: Audi RS3 LMS TCR en drie GT4 auto’s: Porsche Cayman, BMW M4, McLaren 570S. Wedstrijden van 30 minuten met rollende start. De logische plek als je door wilt groeien richting GT3 en GTE auto’s.
  2. Radical Racing Challenge: Snelle gratis auto, maar ook fragiel.
  3. Kamel GT Championship: Nog een serie met historische auto’s, de Nissan GTP ZX-T en de Audi 90 GTO. Niet echt populair, maar met toegewijde coureurs. Wedstrijden van 40 minuten.
  4. Advanced Mazda MX-5 Cup: Hier is weer de MX-5, nu in een open serie (setup kan aangepast worden) hoofdzakelijk op betaalde circuits en met een groter grid. Vrij populair en goede wedstrijden, daarom altijd de moeite waard als op een circuit gereden wordt dat je in je bezit hebt.
  5. Apex Racing F3 Championship: Vrij populaire serie met een high-downforce formule auto
  6. Indy Pro 2000 Championship: Vrij nieuwe serie op straatcircuits en ovalen.
  7. V8 Supercars Series: Holden Commodore en Ford Mustang, voor Australiers 😉
  8. Porsche iRacing Cup: Op dit moment de enige serie waarin de GT3 Cup gereden kan worden, redelijk populair. De GT3 Cup heeft geen ABS of tractiecontrole en is daardoor een uitdaging om te rijden, maar wordt vaak als een van de beste auto’s op iRacing beschouwt. Wedstrijden van 25 minuten.
  9. Heusinkveld GT Challenge: Ford GT, Corvette, Aston Martin DBR9. Voor oudere auto’s, niet populair. Wedstrijden van 30 minuten.
  10. Grand Prix Legends: Gebruikt de Lotus 49 uit 1967, moeilijk te rijden. Er zijn geen oude circuits in iRacing, dus je moet op moderne circuits rijden. Weinig populair.
  11. VRS GT Endurance Series: GT3 auto’s, wedstrijden van drie uur op zaterdag en zondag.

Zoals je kunt zien zijn er op C niveau veel opties. Dit leidt uiteraard tot fragmentatie, en meerdere series hebben last van weinig deelnemers buiten de piekuren. In de populairdere series gaat het er vaker ruig aan toe, de kleinere series hebben vaak een hechte community die op vaste tijden rijdt.

B klasse

B klasse heeft acht series:

  1. Verizon INDYCAR series: De hoogste Amerikaanse formuleserie, op straatcircuits en ovalen.
  2. IMSA Sportscar Championship: Is voor seizoen 1 2021 van C naar B gegaan. Grote grids met LMP2, GTE en GT3 auto’s. Een van de populairste series op iRacing.
  3. Classic Lotus Grand Prix: Nog een historische serie, met de Lotus 79 uit 1978. Wedstrijden zijn vrij lang
  4. VRS GT Sprint Series: GT3 auto’s in wedstrijden van 40 minuten.
  5. GT3 Challenge: Nieuw in seizoen 2 2021. Fixed setup wedstrijden van 20 minuten lengte met de GT3 auto’s, op dezelfde circuits als VRS GT Sprint. Op dit moment heel geliefd.
  6. GTE Endurance Series: Alle GTE auto’s in wedstrijden van 90 minuten. Rijdt maar om de week op zaterdag en zondag.
  7. Formula 3.5 Championship: Formula Renault 3.5.
  8. Dallara Formula iR: Nieuw in seizoen 1 2021 met een fictieve auto die laat zien hoe een moderne Formule 1 met ouderwetse V10 motor eruit zou kunnen zien.

A klasse

In A zijn er drie series:

  1. Grand Prix Series: McLaren MP4-30 Formule 1 auto.
  2. Pure Driving School European Sprint Serie: LMP1 en GTE auto’s in wedstrijden van 60 minuten.
  3. European Endurance Series: Teamraces van zes uur met LMP1 en GTE auto’s, om de week op zaterdag en zondag.

Mogelijke carrierepaden

  • GT3: Rookie -Global Challenge of Ferrari Challenge – Porsche Cup – GT Sprint/GT3 Challenge
  • GTE: Rookie – BMW 12.0 – Michelin World Challenge – IMSA – European Sprint/Endurance Series
  • Formule: Rookie – Skippy – Formula 3 – Formula Renault 3.5 – Grand Prix
  • Gratis naar B (alleen gratis auto’s): Rookie – SRF/Global Challenge Cadillac/SLPCC – Advanced MX-5/Radical

Ik denk niet dat het zinvol is alleen omwille van de A licentie naar A te gaan. De beste competitie is waarschijnlijk op D en C niveau (SLPCC, Skippy, IMSA), de MX-5 Cup en de SLPCC series zijn zeer populair en rijden elk uur. Je hebt waarschijnlijk de meeste lol als je je op een of twee series concentreert en af een toe een wedstrijd in een andere serie meepakt. Er is niets mis met het blijven rijden van de MX-5 in de Advanced Mazda serie, en het zou zomaar kunnen dat je daar meer lol hebt dan met een veel snellere maar ook moeilijkere GTE auto in IMSA. Ook de Skippy heeft zeer loyale volgers die jarenlang niets anders rijden. Het voordeel van de populaire series is dat er in piektijden altijd meerdere splits zijn, waardoor je tegen coureurs met vergelijkbare iRating en dus snelheid zult rijden. Dit is veel leuker dan het racen in een minder populaire serie met een enkele split en grote verschillen in snelheid.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Een gedachte over “Het pad door de road carrière van iRacing”