Nürburgring

De Nürburgring is waarschijnlijk het meest legendarische circuit op de wereld. Dit komt door de lengte (de Nordschleife is bijna 21km lang), het rijplezier, de gevaren, en het feit dat iedereen op veel dagen van het jaar erop kan rijden.

Het circuit

De Nürburgring bestond oorspronkelijk uit Nord- en Südschleife. De weinig gebruikte Südschleife is gedurende de aanleg van het Grand Prix circuit gesloopt. De bouw hiervan was na het zware ongeluk van Niki Lauda en andere twijfels aan de veiligheid noodzakelijk geworden. Sindsdien zijn er twee circuits (GP en Nordschleife) die apart of gezamenlijk gebruikt kunnen worden.

Het is misschien niet duidelijk na een blik op de kaart, maar de Nordschleife is een vrij snel circuit. De meeste bochten worden in de derde versnelling of hoger genomen. Het stuk van Hohe Acht tot Schwalbenschwanz is heel vloeiend, je auto beheersen en het circuit kennen zijn hier belangrijker dan alleen vermogen. Het stuk bergopwaarts van Breidscheid tot Steilstreckenkurve daarentegen is compleet verschillend met een 100pk of 300pk auto.

De meeste bochten hebben geen uitloopzones. Een simpele spin kan voldoende zijn om de vangrail te raken. Gecombineerd met de hoge snelheden moge duidelijk zijn dat dit een gevaarlijk circuit is. Zeker in de regen, sommige bochten zijn dan extreem glad.

Rijden

De beste manier voor een eerste kennismaking met de Nordschleife is het spelen van computerspellen die dit circuit hebben. Hierdoor leer je de volgorde van bochten kennen, maar maak niet de fout te denken dat je daarna meteen heel snel kunt gaan. De kleine details zoals hobbels en verschillende oppervlaktes zijn gewoon niet te simuleren.

De Touristenfahrten zijn de makkelijkste manier om op de Nordschleife te gaan rijden. Een enkele ronde kost 2018 €25 doordeweeks en €30 in het weekend. Wees gewaarschuwd, het kan heel druk zijn (waardoor het moeilijk is een zuivere ronde te tijden), er rijden ook motorfietsen, en je komt er alles van touringcars (die dingen van 9m lang met 50 mensen erin) tot supercars tegen. Zelfs al je wel weet wat je doet kun je weinig doen als voor je iemand spint of zijn koelvloeistof over het circuit verdeeld. Als je het toch wilt proberen zou ik je een van de rustigere avondsessies aanbevelen. Maar doe rustig aan.

In plaats daarvan kan ik twee andere dingen aanbevelen:

  1. Een track day of cursus, er zijn een heleboel gedurende het jaar. Dit betekent geen motorfietsen en geen toeristen, en een cursus kan sowieso geen kwaad op dit circuit.
  2. De GLP gelijkmatigheidsproeven. Dit zijn evenementen van twaalf rondes op de Zaterdag ochtend. Gedurende de tweede en achtste ronde zet je een tijd neer die in de drie daarna volgende rondes zo exact mogelijk moet aanhouden. Het is daarbij veel rustiger op het circuit dan gedurende de Touristenfahrten. Het is heel leuk om te doen en niet duurder dan 12 rondes Touristenfahrten. Een nadeel is dat de auto op Duits kenteken moet staan.

YouTube

Zandvoort

Zandvoort is een van de twee permanente circuits in Nederland, met een geschiedenis die teruggaat tot net na de tweede wereldoorlog. Van […]

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.