Mazda MX-5

Geschiedenis

De Mazda MX-5 (bekend als Miata in de VS) kan met de eer strijken de revival van de klassieke tweezits roadster gestart te hebben. Ten tijde van zijn introductie in 1989 werden de Britse roadsters van merken als MG en Triumph niet meer gemaakt. De rond dezelfde tijd gepresenteerde Mercedes-Benz R129 was een veel grotere auto met een oogmerk op luxe, niet rijplezier.

De eerste generatie, bekend als type NA, werd van 1989 tot 1997 geproduceerd. Leverbare motoren waren een 1,6l met 115 pk (later 90 pk) en vanaf 1994 een 1,8l met 130 pk – allebei gekoppeld aan een zeer kort te schakelen vijfbak. Andere belangrijke ingrediënten waren double-wishbone wielophanging aan alle vier wielen (zoals in de Formule 1, geen McPherson aan de voorkant zoals bij de meeste auto’s) en een gewicht van minder dan 1.000 kg. Daardoor staat de MX-5 bekend om zijn rijeigenschappen.

De tweede generatie (NB) werd van 1998 tot 2005 geproduceerd. De klapkoplampen waren verdwenen, de koets passend bij de tijdgeest met meer welvingen. Hoofdzakelijk door verstevigingen voor betere crashbeveiliging en meer stijfheid steeg het gewicht met ong. 100 kg. De 1,6l had nu 110 pk, de 1,9l ongeveer 140 pk.

De derde generatie (NC) werd van 2005 tot 2015 geproduceerd. Het styling leek iets meer op de NA. De ophanging baseerde op die van de RX-8, aan de achteras werd nu een multilink-ophanging gebruikt. Het gewicht steeg nogmaals met ong. 50 kg. Instapmotor was een 1,8l met 126 pk. Daarboven was er een 2,0l met sperdiff, optioneel zesbak en 160 pk.

De huidige vierde generatie (ND) is in 2015 geïntroduceerd. De ND is 10cm korter en zo’n 100 kg lichter dan de NC, waardoor het instapmodel met 1,5l (130 pk) motor weer net onder de 1.000 kg uitkomt. De 2,0l bleef in eerste instantie op 160 pk, maar sinds 2018 levert ‘ie 184 pk.höht.

Pluspunten

  • Lichtste achterwielaangedreven auto uit massaproductie van de afgelopen 30 jaar
  • Goede versnellingsbak en wielophanging
  • Veel verkocht, goede beschikbaarheid van auto’s en onderdelen
  • Goede instapauto voor de rensport

Minpunten

  • Niet heel veel vermogen, vooral bij de NA en NB modellen
  • Geen dak – rolbeugel of kooi en een hardtop zijn op het circuit aan te raden
  • Weinig nuttig als alledaagse auto

Aanbevelingen

Ik ben geen MX-5 expert, maar in mijn ogen is de NB de verstandige keuze. Iets zwaarder dan de NA, maar ook stijver een veiliger. Goedkoper dan de latere modellen en nog met de double-wishbone ophanging aan de achterkant. Ik zou zeker voor de grotere motoren (1,9l/2,0l), deze hebben meer vermogen bij nauwelijks meer gewicht. Voor gebruik op het circuit lijken mij een rolbeugel of kooi en een hardtop verstandig.

Wat upgrades betreft loont het altijd de moeite naar remmen en ophanging te kijken. Gewichtsreductie is daarentegen moeilijk, er is immers geen achterbank e.d. die eenvoudig verwijderd kan worden. Meer vermogen kan de inbouw van een compressor- of turbokit uit de motor geperst worden, maar ik ben daar geen voorstander van – mijn mening is dat dit op den duur altijd ten laste van de levensduur van de motor zal gaan.

De DNRT heeft een Mazda MX-5 cup, de MaX-5 Cup. Gereden wordt met het 1,6l NA model. Aanpassingen zijn beperkt tot veiligheidsrelevante dingen (rolkooi, stoel, brandblusser) en andere schokdempers. Het vlakken van de motorblok en een andere uitlaat voor iets meer vermogen zijn toegestaan.

YouTube

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.