Sim Racing hardware

Dit is een gids voor hardware voor Sim Racing en specifiek iRacing.

Stuurwiel

Het stuurwiel is een heel belangrijk onderdeel van de hardware. Het wordt niet alleen gebruikt om te sturen, maar het Force Feedback communiceert het gedrag van de auto, ter vervanging van wat je in een echte auto met je achterwerk voelt. Via het stuur voel je dingen als hobbels en gripverlies van voor- of achterwielen.

Er zijn drie merken die wat ik consumer stuurwielen zou noemen. De Logitech G29 wordt als de beste optie om mee te beginnen gezien, omdat de meegeleverde pedalen van betere kwaliteit zijn dan die van de goedkopere Thrustmaster opties. Het oude Logitech Driving Force GT wiel is (tweedehands) heel goedkoop te krijgen en een goede optie als je in het begin niet teveel wilt uitgeven.

De duurdere Thrustmaster wielen worden als beter geacht dan de G29. Over het algemeen is duurder = beter van toepassing. Fanatec is waarschijnlijk weer een niveau hoger dan Thrustmaster (alhoewel er soms klachten zijn over de betrouwbaarheid), vooral de duurdere producten.

Als je nog meer wilt/kunt uitgeven, dan kom je uit bij AccuForce en OSW (Open Sim Wheel). Dit zijn direct drive wielen met de electromotor direct op de as i.p.v. aandrijving via tandwielen of een riem, en kunnen veel meer koppel genereren.

Pedalen, versnellingspoken, handremmen

Naast een stuurwiel heb je ook pedalen nodig. De meeste beginnersets hebben maar twee pedalen. De meningen over de noodzaak van een koppelingspedaal gaan uit elkaar. In iRacing kost het een beetje snelheid als je de automatische koppeling gebruikt, maar alleen bij auto’s die de koppeling nodig hebben om te schakelen (bijv. MX-5). Bij veel auto’s is de koppeling alleen noodzakelijk om te starten, dit kan evt. ook door de koppeling op een knop op het stuur te leggen. Met koppeling wordt het ook moeilijker om met links te remmen en moet je mogelijk heel and toe omlaag schakelen.

Belangrijker is het gevoel op de rem, daarom acht ik load-cell pedalen de belangrijkste upgrade die er is, belangrijker dan een duurder stuurwiel. Load cell pedalen meten niet de afstand die een pedal ingedrukt wordt, maar de kracht die daarvoor gebruikt wordt – waardoor je veel gedoseerder kunt remmen. De Fanatec CSL Elite load cell pedalen leveren waarschijnlijk de meeste waarde voor het geld en kunnen met stuurwielen van andere fabrikanten gecombineerd worden (ze hebben een eigen USB aansluiting). Goedkopere pedalen zonder load cell kun je makkelijk aanpassen doorn een stuk schuimrubber achter/onder het rempedaal te plaatsen.

Het topmerk voor pedalen is het Groningse Heusinkveld, met instelbare pedalen uit metaal.

Versnellingspoken met H schema zijn populair voor meer realisme in auto’s die in het echt ook een pook hebben, ik schakel liever met de paddles aan het stuur – het is maar net wat je belangrijk en leuk vindt. Een handrem is mogelijk handig voor Rallye spellen of Dirt Road / Rallycross in iRacing, maar je kunt er ook een knop op het stuur voor gebruiken.

Schermen

VR of niet VR? Dat is de vraag. VR biedt veel meer beleving, 3D, en de mogelijkheid om zich heen te kijken door je hoofd te draaien. Veel mensen die gebruik maken van VR zeggen dat ze nooit meer terug zouden kunnen gaan naar gewone schermen. Nadelen van VR zijn de beperkte resolutie, misselijkheid, en een zweterig voorhoofd. Gebruik van het toetsenbord wordt ook moeilijk, waardoor je misschien een button box (een extern doosje met schakelaars, die makkelijker te herkennen zijn met ogen dicht) nodig hebt. Populaire VR brillen zijn de Oculus Rift (S), HTC Vive, en HTC Vive Pro.

De goedkoopste optie is een enkel scherm. Voor het maximale zichtveld is een zo groot scherm zo dicht mogelijk voor je ogen aan te bevelen. Een ultrawide scherm helpt, maar die keuze is redelijk beperkt, vooral met hogere frequentie. Echte gaming schermen kunnen 144 Hz aan, daar heb je echter niets aan als je computer maar met moeite 60 Hz aan kan.

Een veel groter zichtveld kan met drie schermen (triples), waarbij de twee buitenste schermen onder een hoek geplaatst worden. Dit kost uiteraard geld – je hebt niet alleen drie schermen nodig, maar ook een computer die snel genoeg is, en de ruimte (en waarschijnlijk een rig) om de schermen te plaatsen. VR is waarschijnlijk goedkoper en daarom misschien de betere investering, tenzij je echt de hogere resolutie van drie schermen wilt hebben of gewoon niet aan VR kunt wennen.

Stoel/rig

Dit is sterk afhankelijk van de beschikbare ruimte en het budget. Er zijn gave rigs met racestoel te koop, en zelfs bewegende rigs (die ook echt duur zijn). Een racestoel is niet noodzakelijk gezien je niet met G-krachten te maken hebt. Het belangrijkste is een comfortabele zitpositie en dat de schermen dichtbij je hoofd geplaatst kunnen worden. Dit kan ook met een gewoon bureau en stoel. Met drie schermen heb je waarschijnlijk een rig nodig voor de juiste hoek en positie. Met een direct-drive wiel heb je ook een stevigere basis nodig, vanwege de grotere krachten.

Computer

De computer heb ik op de laatste plaats gezet, omdat je waarschijnlijk al eentje hebt. iRacing is in de basis een ouder spel en eist op lage instellingen niet al te veel van je PC. Het is vooral CPU-afhankelijk en heeft niet veel baat bij meerdere cores – een hogere kloksnelheid is belangrijker. Overclocken is mogelijk de moeite waard. 8GB RAM is de standaard tegenwoordig, 16GB is waarschijnlijk niet noodzakelijk maar kan ook geen kwaad.

Een mid-range grafische kaart is waarschijnlijk voldoende, tenzij je drie schermen of VR gebruikt. Als de framerate niet voldoende is, kun je beginnen met het lager zetten van instellingen die vooral “voor de mooi” zijn, zoals schaduwen. Vergeet de interne grafische chip, 60 fps haal je dan alleen op de laagste instellingen.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.